Nie wiedzieć czemu, jakoś te gatunki i rodzaje nie do końca do uczniów przemawiają. Niby mówi się ciągle, że powieść jest gruba, a nowela króciutka z punktem kulminacyjnym, że ballada to utwór synkretyczny, a nie epika itp, itd. No nie idzie. Jeśli książka jest ciekawa, to po co wiedzieć, do czego należy? Epika, liryka, nie daj boże, dramat. Dramat czasem wychodzi, jak Pan Tadeusz za nic w uczniowskich zeszytach nie chce stać się epopeją.
Kto lubi puzzle? Uczniowie zazwyczaj lubią wszelkiego rodzaju układanki, zagadki, łamigłówki. Pamiętajmy, że hocki-klocki nie mają zastąpić na polskim rzetelnej pracy z tekstem, fajerwerki nie powinny wypełniać całej lekcji, ale te wszystkie atrakcyjne materiały mogą upraszczać rzeczy trudne, wymagające. Mają one jeszcze jedną ważną funkcję - przekierowują uwagę ucznia na wykonanie konkretnego zadania oraz dają mu w ten sposób możliwość samodzielnego dojścia do zrozumienia zagadnienia.
Przy okazji pomysłu na ten post zaczęłam zastanawiać się nad tym, do czego używałam tego narzędzia.
Przypomniałam sobie, że:
1) można pociąć obrazek (ja go wcześniej laminuję) na kilka części i dać te kawałki do wylosowania swoim uczniom - w ten sposób dzielimy klasę na grupy.
2) można napisać na kartce dużymi literami ważne pojęcia, które mają pojawić się na danej lekcji - dzielimy kartkę na kilka puzzli i uczniowie sami dowiadują się, o czym będziemy rozmawiać.
3) można wydrukować obrazek nawiązujący do lektury, uczniowie układają scenkę, a następnie opisują, w jaki sposób łączy się ona z tekstem.
Można również skorzystać z generatora puzzli, np. : puzzle generator. Można układać puzzle online lub pobrać grafikę i wydrukować.
Jak widać, możliwości jest wiele. Wrócę jednak do pierwszej myśli, patrz: pierwszy akapit. Co zrobić z tymi gatunkami, a zatem czystą teorią? Polecam układać puzzle. Na złotym nauczycielu dzielę się puzzlami z dziesięcioma gatunkami literackimi, do poznania, powtórzenia, utrwalenia. Przydadzą się na lekcję i w domu. Jeśli wydrukujecie je na twardym papierze, zalaminujecie lub podkleicie, to posłużą na dłużej, nie trzeba będzie ich łapać na wietrze, gdy w weekend na świeżym powietrzu będziecie chcieli ułożyć puzzle rodzinnie. Ciekawe, ile rodzic pamięta z tego działu? ;)
Puzzle z gatunkami spełnią swoją rolę przed egzaminem, na pewno w klasie 7 i 8. Myślę, że wybrane puzzle można wprowadzać od klasy 4.
Dziękuję za pomysł, jest świetny!
OdpowiedzUsuńDziękuję, to dodaje skrzydeł. Zdradź, proszę, gdzie będziesz korzystać? W szkole czy na użytek domowy?
Usuń