Przejdź do głównej zawartości

Zabierz POLSKI ze sobą - gatunki literackie

Nie wiedzieć czemu, jakoś te gatunki i rodzaje nie do końca do uczniów przemawiają. Niby mówi się ciągle, że powieść jest gruba, a nowela króciutka z punktem kulminacyjnym, że ballada to utwór synkretyczny, a nie epika itp, itd. No nie idzie. Jeśli książka jest ciekawa, to po co wiedzieć, do czego należy? Epika, liryka, nie daj boże, dramat. Dramat czasem wychodzi, jak Pan Tadeusz za nic w uczniowskich zeszytach nie chce stać się epopeją. 

Kto lubi puzzle? Uczniowie zazwyczaj lubią wszelkiego rodzaju układanki, zagadki, łamigłówki. Pamiętajmy, że hocki-klocki nie mają zastąpić na polskim rzetelnej pracy z tekstem, fajerwerki nie powinny wypełniać całej lekcji, ale te wszystkie atrakcyjne materiały mogą upraszczać rzeczy trudne, wymagające. Mają one jeszcze jedną ważną funkcję - przekierowują uwagę ucznia na wykonanie konkretnego zadania oraz dają mu w ten sposób możliwość samodzielnego dojścia do zrozumienia zagadnienia.


Przy okazji pomysłu na ten post zaczęłam zastanawiać się nad tym,  do czego używałam tego narzędzia.         

Przypomniałam sobie, że:

1) można pociąć obrazek (ja go wcześniej laminuję) na kilka części i dać te kawałki do wylosowania swoim uczniom - w ten sposób dzielimy klasę na grupy.

2) można napisać na kartce dużymi literami ważne pojęcia, które mają pojawić się na danej lekcji - dzielimy kartkę na kilka puzzli  i uczniowie sami dowiadują się, o czym będziemy rozmawiać.

3) można wydrukować obrazek nawiązujący do lektury, uczniowie układają scenkę, a następnie opisują, w jaki sposób łączy się ona z tekstem.

Można również skorzystać z generatora puzzli, np. : puzzle generator. Można układać puzzle online lub pobrać grafikę i wydrukować. 

Jak widać, możliwości jest wiele. Wrócę jednak do pierwszej myśli, patrz: pierwszy akapit. Co zrobić z tymi gatunkami, a zatem czystą teorią? Polecam układać puzzle. Na złotym nauczycielu  dzielę się puzzlami z dziesięcioma gatunkami literackimi, do poznania, powtórzenia, utrwalenia. Przydadzą się na lekcję i w domu. Jeśli wydrukujecie je na twardym papierze, zalaminujecie lub podkleicie, to posłużą na dłużej, nie trzeba będzie ich łapać na wietrze, gdy w weekend na świeżym powietrzu będziecie chcieli ułożyć puzzle rodzinnie. Ciekawe, ile rodzic pamięta z tego działu? ;)

Puzzle z gatunkami spełnią swoją rolę przed egzaminem, na pewno w klasie 7 i 8. Myślę, że wybrane puzzle można wprowadzać od klasy 4.




Komentarze

  1. Dziękuję za pomysł, jest świetny!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nauczycielka na przedmieściach22.10.2024, 12:49

      Dziękuję, to dodaje skrzydeł. Zdradź, proszę, gdzie będziesz korzystać? W szkole czy na użytek domowy?

      Usuń

Prześlij komentarz

Zostaw komentarz. Chętnie przeczytam i odpowiem ☺️

Popularne posty z tego bloga

Co u mnie znajdziesz?

Na moim blogu pojawi się kilka kategorii tematycznych. Jeśli cenisz sobie spokój, slow life, to tego tu nie zabraknie. Będę pisała o moich doświadczeniach z jogą, o książkach, które pozwalają mi łapać harmonię. Będę po prostu pisała o książkach: tych obecnych w moim życiu i tych, które czytają moje dzieci. Wrzucę biblioteczne inspiracje. Pokażę próbki własnej twórczości. Mam nadzieję, że przeczytacie tutaj fragment mojej pierwszej książki. Nie zabraknie przepisów, pomysłów, planowania. Nie może również zabraknąć treści edukacyjnych, bo w końcu tytuł zobowiązuje. Znajdą się zatem pomysły na materiały dydaktyczne, metody aktywizujące, gry, przedmiotowe pokoje zagadek. Proponuję konkretne treści do pobrania. Publikuję swoje materiały na  zlotynauczyciel . Będą zatem odsyłacze do materiałów darmowych i płatnych.  Zachęcam gorąco! Mam nadzieję, że spotkacie się z nauczycielką na przedmieściach 💗

10 tipów na egzamin

10 tipów na egzamin Skoro, jak podaje WSJP , tip to porada , czyli: coś, co jest przez mówiącego polecane innym jako najlepszy wybór lub rozwiązanie w danej sytuacji, to ja przedstawiam 10 pierwszych porad, czyli tipów dla tych, którzy uczą się lub nauczają polskiego. Czytaj uważnie - to klucz do sukcesu. Co to oznacza? Czytaj akapitami. Po każdym kolejnym akapicie zatrzymaj się i ułóż to sobie w głowie, opowiedz sobie w myślach, o czym przeczytałeś. Jeśli nie wiesz, wróć do czytanego fragmentu. Szukaj słów - kluczy . Podkreślaj je, wypisuj, trzymaj się ich - to pomoże przy streszczeniu tekstu nieliterackiego. Sprawdź informację - to sprawdzi się przy pytaniach typu: prawda czy fałsz. Znajdź potwierdzenie w tekście. Jeśli go nie ma, nie ma prawdy. Nie rób na czuja! Coś może się tylko wydawać. Szukaj odpowiedzi w arkuszu. Odpowiadasz na któreś pytanie z kolei, nie znasz odpowiedzi, wróć do poprzednich pytań, być może tam ukryła się odpowiedź. Tak się zdarza ;)  Od ogół...

Jesieniara - ZABIERZ POLSKI ZE SOBĄ

Czy jesteś jesieniarą/ jesieniarzem?  Bardzo lubię jesień, zawsze lubiłam. Gdy wracałam do domu ze szkoły podstawowej, przechodziłam obok lasku, który był na niewielkim wzniesieniu. Przejście chodnikiem od przystanku do domu zajmowało 3 minuty, jednak kiedy na tymże chodniku leżały liście pomarańczowe, czerwone, bordowe, brązowe, wtedy szłam bardzo długo. Do dziś chętnie spaceruję w liściach. Jest coś magicznego w takiej chwili, lubię stanąć i się po prostu przyglądać wirującym liściom, ścieżkom pokrytym listowiem. Dziś mówimy o tym: uważność. Jesienią wzrasta więc we mnie uważność. Uważność na kolor, na zapach, na dary natury.  Zrobiłam zupę z dyni, udekorowałam dom, przed drzwiami wejściowymi postawiłam dynie, na stole palą się świeczki, a z biblioteki przytachałam stos książek. Wyjęłam ciepłe swetry i czapki. Coraz częściej nosze czapkę. Nigdy nie nosiłam czapek, a od kilku lat je uwielbiam. Czekam na tę porę, podczas której liczy się czapka, szalik, grube rajstopy i długie...