Przejdź do głównej zawartości

Posty

Zabierz POLSKI ze sobą - części mowy GRA PLANSZOWA

Lubicie planszówki? Grywacie?  Już od kilku dobrych lat planszówki królują w polskich domach. Gramy z rodziną, przyjaciółmi, także  z ludźmi obcymi - w bibliotekach, na targach, podczas spotkań planszówkowych. Sprawia nam to frajdę, daje mnóstwo śmiechu, zdrowej rywalizacji. Każdy ma swoje ulubione planszówki, niektórzy lubią grać w stare, sprawdzone, ciągle te same gry, inni lubią testować nowe propozycje. Moja propozycja jest następująca. Tak wiele mówi się, że edukacja powinna się zmienić, że powinniśmy uczyć i uczyć się metodami przyjaznymi, często mimochodem. Spróbujcie wpleść w wieczór planszówkowy moją prostą bardzo grę, składającą się z planszy do druku i kart z pytaniami. Do pytań i poleceń dołączone są odpowiedzi. Cel jest taki, aby utrwalić albo po prostu przyswoić wiedzę z zakresu części mowy. Nie znacie odpowiedzi? Nie szkodzi. Zagrajcie kilka razy, aby zapamiętać funkcje partykuły, rodzaje liczebników, rzeczowniki konkretne. Od szóstej klasy (można i wcześniej) p...

Akademia pana Kleksa na egzaminie ósmoklasisty

Kto by pomyślał, że Akademia (mowa tu oczywiście o Brzechwie i Ambrożym Kleksie) zagości na nowo w klasach starszych. Mam z tym mały problem. Czy w pracy ósmoklasisty, który za chwilę będzie mierzył się w wielkimi kanonicznymi dziełami, książka czytana w młodszych klasach zostanie odpowiednio dla wieku i jej samej zinterpretowana. Chciałoby się zajrzeć w sekrety pana Kleksa i poszukać ukrytych sensów, ale czy ktoś o te głębsze prawdy będzie pytał w arkuszu. Nie sądzę. Jak zatem rozmawiać o Ambrożym Kleksie i szpaku Mateuszu w ostatniej klasie szkoły podstawowej? Skoro Akademia pana Kleksa może pojawić się w arkuszu, warto byłoby nieco sobie o niej poprzypominać. Nie chcę omawiać tego, co w klasie czwartej, bo i po co? Jaki byłby tego cel. Lektury w klasach młodszych powinny rozbudzać ciekawość i wyobraźnię. W klasie ósmej wykorzystanie tekstu lektury ma sprawdzić opanowanie umiejętności. Zaczęłam od historii Mateusza i do fragmentu drugiego rozdziału przygotowałam 10 zadań w konwencji ...

Wdzięczność

Cztery lata temu bardzo długo chodziłam na rehabilitację. Miałam problem z odcinkiem lędźwiowym. Pamiętam, jak podczas zajęć on-line, które spadły na nas wtedy niespodziewanie i wszyscy wylądowaliśmy na zdalnym,  zdarzało mi się leżeć na podłodze przy wyłączonej kamerce i tak prowadzić lekcje. Ból był straszny, nie mogłam stać, siedzieć.  Mam zalecone ćwiczenia, które (cytuję) mam wykonywać do końca życia. Wiedziałam, że muszę coś zrobić. Dosłownie i w przenośni: postawić się na nogi. I wtedy pojawiła się w moim życiu joga. Joga jako ćwiczenia, które wzmocnią mój kręgosłup. Nie dopisuję do niej żadnej ideologii, nie mówię namaste na końcu ćwiczeń. Nie potrzebuję tego.  Co dała i nadal daje mi joga: 1. Czas wyciszenia i skupienia. Tak potrzebny w dzisiejszym zabieganym dniu. 2. Świadomy oddech - tego zupełnie nie praktykowałam wcześniej. Obniża tętno. Wycisza, redukuje stres. 3. Wzmacnia ciało. Pomaga w kontuzjach, rozciąga, rozgrzewa. Uelastycznia ciało. 4. Daje radość. ...

Dzień Talentów

Czy wiecie, że 4 września, zgodnie z kalendarzem świąt nietypowych, obchodzony jest Światowy Dzień Pozyskiwania Talentów? I tak sobie pomyślałam, że często zapominamy o tym, że drzemią w nas talenty. Mam wrażenie, że gdyby zapytać przypadkowych ludzi, jaki mają talent, to często odpowiedzieliby, że właściwie żaden. Być może jestem w błędzie, może coraz częściej stajemy się świadomi, że warto lubić siebie, cenić siebie, dawać sobie szansę, dostrzegać mocne strony. Nie dotyczy to tylko dorosłych, niestety. Boli mnie, że ludzie młodzi, nastolatki, dzieci, gdy my - nauczyciele, rodzice - proponujemy nową aktywność, to często w pierwszej kolejności, słyszymy: nie wiem, nie umiem, ja tego nie potrafię. To tak, jakby od razu trzeba było zrobić wszystko na 100%. No właśnie: nie trzeba.  Każdy z nas ma prawo do błędów, bez nich nie dojdziemy do tego, co nas uszczęśliwia, daje radość i siłę do działania. Wiem, brzmi być może banalnie, tyle razy to słyszeliśmy. Skoro jednak tak wiele razy, s...

Mały zeszyt aktywności - dla każdego :D

Kiedy te wakacje zleciały? I czy komuś przeszkadzały? Ok, może nie każdy z nas miał długi urlop, może pracował w te wakacje bardzo intensywnie (tak, tak, nauczyciele też w wakacje pracują - planują pracę, tworzą materiały lub podejmują inne wyzwania), jednak perspektywa braku pewnej regularności - no nie powiem - była bardzo przyjemna. Za tydzień zadzwoni pierwszy dzwonek lub nie zadzwoni (jeśli nie ma tej praktyki w Waszej szkole - jak jest u Ciebie?).  Dla uczniów to duży szok, podekscytowanie, ale też znużenie i trudny powrót. Jak przestawić zegar nastolatka, który najchętniej śpi do 11.00. Co zrobić na pierwszych lekcjach? Czy od razu zasypać uczniów regulaminami, zasadami, wymaganiami? To jest ważne, ale nie zapominajmy o rozmowie, żartach, budowaniu relacji. Na lekcjach przedmiotowych zapomnijmy w pierwszych tygodniach o podręczniku i ćwiczeniach. Zróbmy coś inaczej. Przejdźmy płynnie od czasu laby do czasu obowiązków szkolnych - tym bardziej, że pogoda ma być wymagająca. W w...

Ważne do zanotowania

Niedługo rozpoczynamy kolejny rok szkolny. Już na początku rodzice, nauczyciele, a zwłaszcza uczniowie będą musieli sporo zapamiętać. Pierwsze sprawdziany, wycieczki, wspólne chwile z klasą, zajęcia dodatkowe i obowiązkowe. Jak to wszystko spamiętać? Służą nam do tego różnego rodzaju organizery, planery, kalendarze.  Według mnie, motywujące jest wskazanie celów i zapisanie ich w widocznym miejscu. Do tego daty, notatki i voila. Wystarczy, prostota i wygoda. To działa!  Pod linkiem 10 arkuszy terminarza, który możesz wydrukować bez zmian i powiesić w klasie - propozycja dla nauczycieli. Propozycja dla ucznia i rodzica - Zmień w szablonie, który Ci udostępniam, słówko nasz na mój , dopasuj do własnych potrzeb i gotowe. Powieś w widocznym miejscu i korzystaj :) Tu szablon do edycji lub pobrania Chcesz otrzymać od razu pdf do druku. Napisz w komentarzu: PDF 

Dzień kropki - porozmawiajmy o możliwościach

We wrześniu obchodzimy Dzień Kropki. Przyszło mi do głowy, że tym razem chciałabym się z moimi uczniami skupić nie samej kropce, lecz na talentach, możliwościach, perspektywach, bo przecież o tym chodzi w tym dniu. „Nigdy nie jesteś za młody ani za stary, by rozpocząć realizację swoich marzeń.” Les Brown ;) Wymyśliłam następujący plan działania: 1) Dzień wcześniej daję uczniom wybór. 2) Rozmawiamy o tym, że każdy może mieć inne talenty i pragnienia. 3) Informuję uczniów o tym, że kolejna lekcja będzie o ich mocnych stronach lub o tym, czego być może nie potrafią jeszcze, a bardzo by chcieli. 4) Pokazuję im stanowiska, przy których będą mogli usiąść kolejnego dnia. Proszę, aby się do tego przygotowali. Uczniowie mogą zaproponować własne stanowiska. Jeśli kochają książki, mogą je przynieść i zaprezentować. Jeśli znają się na przyrodzie, niech o tym opowiedzą. Może ktoś przyniesie gitarę, ktoś inny zrobi pyszną sałatkę, a ktoś zrobi świetny makijaż koleżance. Chciałabym, aby uczniowie do...