A oto one:
1. Jak rozróżnić przydawkę od dopełnienia? To częste pytanie egzaminacyjne! Jeśli masz określić, czy dany wyraz do przydawka, zostaw w spokoju pytania. Sprawdź lepiej, co określa. Jeśli charakteryzuje jakiś rzeczownik - to ZAWSZE będzie przydawką.
2. Imiesłowy bierne i czynne. Musisz je nazwać, nie wiesz, który jest który. Wymyśl w głowie zdanie w stronie biernej, to, czego użyjesz, to imiesłów bierny. W końcu bierny jest w stronie biernej.
3. Wyrazy pokrewne a wyrazy bliskoznaczne. Wciąż je mylisz? Zwróć uwagę na wyraz pokrewny, brzmi trochę jak krewny, czyli musi mieć coś wspólnego z czymś innym, tak jak krewni w rodzinie. Wyrazy pokrewne są do siebie bardzo podobne, bo mają wspólny (dość duży) element. Ten element nazywamy rdzeniem.
4. Powinieneś wskazać podmiot, ale nie możesz go znaleźć. Pamiętaj wykonawca czynności nie musi być pierwszy, może pojawić się nawet pod koniec zdania. Nie jesteś pewien - przestaw ten wyraz na początek, zmień szyk zdania. Zgadza się?
5. Co to jest ta partykuła? Ja nazywam ją jedyną dziewczyną wśród części mowy. Jeśli ta dziewczyna dostanie jakieś zaproszenie, może powiedzieć tak, nie, chyba, może, no - o właśnie i to są partykuły :)
6. Pytają Cię o funkcję. I już się denerwujesz? Nie ma po co, jeśli w zadaniu należy wskazać funkcję wybranego środka stylistycznego, to po prostu masz udzielić odpowiedzi na pytanie: Po co ten środek tu jest? Dodaj sobie, co gdyby go nie było - to zazwyczaj pomaga.
7. Znaczenie słowa. Niektóre wyraz są wieloznaczne. Na egzaminie może pojawić się pytanie, które znaczenie pasuje do wybranego użycia. Co zrobić w takim wypadku? Przy konkretnych znaczenia są zazwyczaj podane wyrazy bliskoznaczne, sprawdź, który z nich pasuje. To proste!
8. Ortografia! Musisz wskazać wyraz, którego pisownia jest taka sama jak podanego słowa. To polecenie często jest mylące. Tu się nie spiesz. Najpierw przywołaj zasadę (np. rz piszemy po spółgłosce "p") i dopiero wtedy znajdź analogiczną sytuację. Nie rób tego odwrotnie.
9. Musisz określić rodzaj zdania? Najpierw podkreśl orzeczenia, czyli czasowniki. Ich liczba pomoże rozwikłać zagadkę. Nie ma żadnego czasownika? To nie jest zdanie. To równoważnik.
10. Myli ci się mowa zależna z niezależną? Niezależny nie zależy do niczyjej wypowiedzi. Wiadomo! Nikt nie zmienia czyichś słów. Przytaczamy dosłownie! To jest mowa niezależna: - Bardzo lubię materiały nauczycielki na przedmieściach - powiedział uczeń. I gotowe :)
Jakoś tak poszło hurtem i od razu przygotowałam jeszcze jeden materiał. Tym razem przeznaczony na lekcję. Gra Ja mam, kto ma i zagadnienia składniowe czekają TU, aby je zebrać na lekcję :)
Zachęcam do komentowania, obserowania, czytania. Z lewej strony odnośniki do IG, FB 💗
Komentarze
Prześlij komentarz
Zostaw komentarz. Chętnie przeczytam i odpowiem ☺️