Przejdź do głównej zawartości

Jesień pełna inspiracji, czyli nowe materiały, kilka wyjaśnionych słów i co z tymi maskami ;)


Mam wrażenie, że jakoś więcej ostatnio wymyślam. Codziennie mam nowe pomysły i jakoś udaje mi się połączyć wszystko, mam nawet czas na popołudniową herbatę, mały odpoczynek, ciekawą rozmowę i jakoś tak jest całkiem nieźle. Coraz częściej łapię się na tym, że nie trzeba tak strasznie gonić, że gdy sobie poustawiamy pewne rzeczy, przewartościujemy, to może być lepiej. Czasem trzeba się tylko odważyć. Dziś wstałam z okropnym bólem głowy, ale nie uległam, poszłam na spacer, pogadałam z sąsiadka i samo puściło. Czasami wystarczy dobre słowo i odrobina wytchnienia, organizm sam wyraża wdzięczność. A jesień mamy w tym roku nadzwyczajną. Czy zastanawialiścię się, skąd pochodzi nazwa JESIEŃ. Słowo to wywodzi się jeszcze z języka prasłowiańskiego i wiąże się z okresem żniw. Myślę, że spokojnie moglibyśmy dołożyć go do zestawu ładnych słów, pisałam o tym niedawno. Przyszła zatem polska złota jesień, pełna słońca, kolorów i zmian. Pamiętajcie o tym, aby nie wyrzucać wszystkich liści z ogródka, niech jeże mają gdzie przezimować, zbierajmy kasztany  (podobno odstraszają pająki) i żołędzie, róbmy bukiety z liści. Przełom października i listopada wprowadza nam zmianę klimatu - rozpoczyna się czas zadumy, refleksji. Nasi przodkowie urządzali w tym czasie zabawy, tańce, zakładali maski (karaboszki) i przy ogniu wspominano zmarłych. Niech więc Was nie zmyli, że przebieranki i maski przyszły wraz z Halloween. 


(tak było w Energylandii, jeeeee!)




A niedługo zaczniemy szykować się do kolejnych świąt (już mam pomysł na różne bożonarodzeniowe wpisy). W szkołach odbywają się pierwsze próbne egzaminy, dlatego przygotowałam kolejny już zestaw rad: Jak ugryźć gramatykę i ortografię na egzaminie? Warto wydrukować to sobie i powiesić w widocznym miejscu.

A oto one:

1. Jak rozróżnić przydawkę od dopełnienia? To częste pytanie egzaminacyjne! Jeśli masz określić, czy dany wyraz do przydawka, zostaw w spokoju pytania. Sprawdź lepiej, co określa. Jeśli charakteryzuje jakiś rzeczownik - to ZAWSZE będzie przydawką.


2. Imiesłowy bierne i czynne. Musisz je nazwać, nie wiesz, który jest który. Wymyśl w głowie zdanie w stronie biernej, to, czego użyjesz, to imiesłów bierny. W końcu bierny jest w stronie biernej. 


3. Wyrazy pokrewne a wyrazy bliskoznaczne. Wciąż je mylisz? Zwróć uwagę na wyraz pokrewny, brzmi trochę jak krewny, czyli musi mieć coś wspólnego z czymś innym, tak jak krewni w rodzinie. Wyrazy pokrewne są do siebie bardzo podobne, bo mają wspólny (dość duży) element. Ten element nazywamy rdzeniem.


4. Powinieneś wskazać podmiot, ale nie możesz go znaleźć. Pamiętaj wykonawca czynności nie musi być pierwszy, może pojawić się nawet pod koniec zdania. Nie jesteś pewien - przestaw ten wyraz na początek, zmień szyk zdania. Zgadza się?


5. Co to jest ta partykuła? Ja nazywam ją jedyną dziewczyną wśród części mowy. Jeśli ta dziewczyna dostanie jakieś zaproszenie, może powiedzieć tak, nie, chyba, może, no - o właśnie i to są partykuły :)


6. Pytają Cię o funkcję. I już się denerwujesz? Nie ma po co, jeśli w zadaniu należy wskazać funkcję wybranego środka stylistycznego, to po prostu masz udzielić odpowiedzi na pytanie: Po co ten środek tu jest? Dodaj sobie, co gdyby go nie było - to zazwyczaj pomaga.


7. Znaczenie słowa. Niektóre wyraz są wieloznaczne. Na egzaminie może pojawić się pytanie, które znaczenie pasuje do wybranego użycia. Co zrobić w takim wypadku? Przy konkretnych znaczenia są zazwyczaj podane wyrazy bliskoznaczne, sprawdź, który z nich pasuje. To proste!


8. Ortografia! Musisz wskazać wyraz, którego pisownia jest taka sama jak podanego słowa. To polecenie często jest mylące. Tu się nie spiesz. Najpierw przywołaj zasadę (np. rz piszemy po spółgłosce "p") i dopiero wtedy znajdź analogiczną sytuację. Nie rób tego odwrotnie.


9. Musisz określić rodzaj zdania? Najpierw podkreśl orzeczenia, czyli czasowniki. Ich liczba pomoże rozwikłać zagadkę. Nie ma żadnego czasownika? To nie jest zdanie. To równoważnik.


10. Myli ci się mowa zależna z niezależną? Niezależny nie zależy do niczyjej wypowiedzi. Wiadomo! Nikt nie zmienia czyichś słów. Przytaczamy dosłownie! To jest mowa niezależna: - Bardzo lubię materiały nauczycielki na przedmieściach - powiedział uczeń. I gotowe :)


Jakoś tak poszło hurtem i od razu przygotowałam jeszcze jeden materiał. Tym razem przeznaczony na lekcję. Gra Ja mam, kto ma i zagadnienia składniowe czekają TU, aby je zebrać na lekcję :) 



Zachęcam do komentowania, obserowania, czytania. Z lewej strony odnośniki do IG, FB 💗
     

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dzień kropki - porozmawiajmy o możliwościach

We wrześniu obchodzimy Dzień Kropki. Przyszło mi do głowy, że tym razem chciałabym się z moimi uczniami skupić nie samej kropce, lecz na talentach, możliwościach, perspektywach, bo przecież o tym chodzi w tym dniu. „Nigdy nie jesteś za młody ani za stary, by rozpocząć realizację swoich marzeń.” Les Brown ;) Wymyśliłam następujący plan działania: 1) Dzień wcześniej daję uczniom wybór. 2) Rozmawiamy o tym, że każdy może mieć inne talenty i pragnienia. 3) Informuję uczniów o tym, że kolejna lekcja będzie o ich mocnych stronach lub o tym, czego być może nie potrafią jeszcze, a bardzo by chcieli. 4) Pokazuję im stanowiska, przy których będą mogli usiąść kolejnego dnia. Proszę, aby się do tego przygotowali. Uczniowie mogą zaproponować własne stanowiska. Jeśli kochają książki, mogą je przynieść i zaprezentować. Jeśli znają się na przyrodzie, niech o tym opowiedzą. Może ktoś przyniesie gitarę, ktoś inny zrobi pyszną sałatkę, a ktoś zrobi świetny makijaż koleżance. Chciałabym, aby uczniowie do...

Planer tygodniowy - mój E-book!!!

  Tylko 25 zł Napisz komentarz pod tym postem. Skontaktuję się z Tobą. Zapytam, co jeszcze mogę podrzucić Ci gratis, aby ułatwić Ci pracę. Już jest, tak bardzo cieszę się, że się odważyłam. Kiedy jesteś pewien, że to, co robisz, się sprawdza, to w którymś momencie ty również chcesz się podzielić. Od jakiegoś czasu myślałam o właśnie dzieleniu się swoimi pomysłami , ale nie byłam pewna, czy są dostatecznie dobre. Często zapisywałam się na webinary, czytałam blogi innych nauczycieli, ciekawiło mnie, jak oni pracują. Przyszedł czas, kiedy pomyślałam, a dlaczego nie ja. 😊 I tak zaczęły powstawać różne materiały, które sprawdziły się na moich lekcjach. To, co przekazuję jest autentyczne, praktyczne, pomagające organizować pracę.😎 Moje narzędzie jest skuteczne, a przy tym niezwykle proste. Aż dziw, że tak oczywiste. Zapraszam Cię do przeczytania mojego e-booka. Mam nadzieję, że odkryjesz w nim inspirację dla siebie. Ułatw sobie pracę. Skorzystaj z narzędzia, które naprawdę odciąża plan...

Co u mnie znajdziesz?

Na moim blogu pojawi się kilka kategorii tematycznych. Jeśli cenisz sobie spokój, slow life, to tego tu nie zabraknie. Będę pisała o moich doświadczeniach z jogą, o książkach, które pozwalają mi łapać harmonię. Będę po prostu pisała o książkach: tych obecnych w moim życiu i tych, które czytają moje dzieci. Wrzucę biblioteczne inspiracje. Pokażę próbki własnej twórczości. Mam nadzieję, że przeczytacie tutaj fragment mojej pierwszej książki. Nie zabraknie przepisów, pomysłów, planowania. Nie może również zabraknąć treści edukacyjnych, bo w końcu tytuł zobowiązuje. Znajdą się zatem pomysły na materiały dydaktyczne, metody aktywizujące, gry, przedmiotowe pokoje zagadek. Proponuję konkretne treści do pobrania. Publikuję swoje materiały na  zlotynauczyciel . Będą zatem odsyłacze do materiałów darmowych i płatnych.  Zachęcam gorąco! Mam nadzieję, że spotkacie się z nauczycielką na przedmieściach 💗